czwartek, 3 grudnia 2020
Strona głównaAktualnościDEKLARACJA DOSTĘPNOŚCIBIPKontakt


MOJA MAŁA OJCZYZNA - JAKIEJ NIE ZNACIE PDF  Array Drukuj Array  Email
MOJA MAŁA OJCZYZNA - JAKIEJ NIE ZNACIE.

8 grudnia 2009 roku odbył się finał VI Wojewódzkiego Konkursu Turystycznego Dzieci i Młodzieży Szkolnej „Na najlepszy produkt turystyczny mojej Małej Ojczyzny – jakiej nie znacie.” Wzięło w nim udział 26 zespołów Szkół Podstawowych, Gimnazjalnych oraz Szkół Ponadgimnazjalnych z wojewódzctwa podkarpackiego. Po wysłuchaniu prezentacji przygotowanych przez młodzież jury konkursu przyznało w kategorii "na najlepszy produkt turystyczny" I miejsca Gimnazjum Nr 1 w Przeworsku. W kategorii „Pamiątka z regionu” – Gimnazjum Nr 1 w Przeworsku uzyskało II miejsce.

Prezentacja została przygotowana i przedstawiona przez uczniów: Natalię Kojder z kl. 2e i Karola Środonia z kl. 3 g. Uczniowie przygotowywali się „ pod okiem” nauczycieli : Elżbiety Wielobób i Jadwigi Sebzdy. Ucznowie przedstawili prezentację pt. „ Pogórzanin – magiczna kolejka.”

 

Dzieje kolejki ściśle związane są z najstarszym, już nieistniejącym zakładem przemysłowym Przeworska – Cukrownią, powstałą w 1895 roku. Właściciele ziemscy Hrabowie: Scypion z Łopuszki Wielkiej, Skrzyński z Bachórza i Lubomirski z Przeworska rozpoczęli starania o rozpoczęcie budowy kolejki. Austriacy jednak rzekomo w obawie przed bezpieczeństwem twierdzy „Przemyśl” nie chcieli się zgodzić na taką inwestycję. Ostatecznie zezwolono na budowę kolei wąskotorowej o rozstawie osi 76 cm, stąd dziś tajemnicza nazwa stacji „Przeworsk Wąski”. 8 września 1904 roku oddano 46 km linii, 6 budynków stacyjnych, warsztaty w Przeworsku i parowozownię zwrotną w Dynowie.

 

Na początku nikt nie myślał o przewozie turystów. Celem jej funkcjonowania było dostarczanie buraków do cukrowni, przewóz z okolic Dynowa drewna, żwiru i kamienia. Niewielu wie, że Lubomirski planował też budowę podobnej kolejki z Przeworska do Pruchnika, niestety kryzys światowy w latach 30-tych XX wieku zniweczył te projekty. W okresie powojennym kolejka kursowała kilka razy dziennie przewożąc ludzi i towary. Konkurencja komunikacji samochodowej, coraz lepsze drogi i cieplejsze zimy spowodowały, że spadła opłacalność przewozów. Aż nastał czarny rok 1990 – rok zamknięcia kolejki.

 

W 1991 roku Przeworska Kolej Dojazdowa została wpisana do rejestru zabytków województwa podkarpackiego i staraniem wielu osób uruchomiono przewozy turystów. Jej trasa biegnie wśród malowniczych pagórków Podgórza Rzeszowskiego i Pogórza Dynowskiego. Jedną z atrakcji jest prawdopodobnie najdłuższy tunel kolejki wąskotorowej w Europie liczący 602 m długości. Po zakończeniu prezentacji uczniowie poczęstowali jury konkursu jak i pozostałych uczestników okrągłymi jak koła Dynówki – oponkami.

 

 

Jadwiga Sebzda

 

 

 

 

 

 

Strona głównaAktualnościDEKLARACJA DOSTĘPNOŚCIBIPKontakt